Samaritán, n.o.
Samaritán, n.o.

Domáca opatrovateľská služba

Opatrovateľskú službu poskytujeme seniorom a zdravotne znevýhodneným v ich domácom prostredí. Touto službou pomáhame klientom so sebaobslužnými úkonmi, so starostlivosťou o domácnosť a v neposlednom rade aj ako sprievod na lekárske vyšetrenie alebo kultúrne podujatie. Opatrovateľská služba výrazne pomáha aj rodinným príslušníkom klienta, ktorí sa rozhodli dopriať svojmu príbuznému pohodlie domova aj napriek zníženej sebestačnosti. Opatrovateľská služba je teda pomoc aj pre príbuzných klienta, ktorí sa chcú o svojich rodičov či starých rodičov postarať, no majú mnoho ďalších povinností, prácu alebo svoju vlastnú rodinu a domácnosť.

Tieto služby poskytujeme v meste Martin a v priľahlých obciach Turca. Služba pre klienta je dostupná v doobedných a poobedných hodinách, počas víkendov aj sviatkov, vždy podľa potrieb daného človeka.

Často kladené otázky:

 

1. Potrebujem opatrovateľskú službu, ako mám postupovať?
– Obvodný lekár Vám vypracuje lekársky posudok na základe ktorého si môžete dať na mestský/obecný úrad žiadosť na posúdenie odkázanosti na sociálnu službu.

 

2. Aké dokumenty sú potrebné na začatie opatrovateľskej služby?
– Pokiaľ už máte Rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu ďalej budete potrebovať výmer aktuálneho príjmu (v prípade manželského páru výmer oboch), výber poskytovateľa, rozsah poskytovaných úkonov opatrovateľskej služby, žiadosť o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní opatrovateľskej služby.

 

3. Poskytujete opatrovateľskú službu aj v poobedných hodinách, počas víkendov a sviatkov?
– Áno, opatrovateľskú službu poskytujeme podľa potrieb klientov, takže aj v poobedných hodinách, cez víkend alebo sviatok.

 

4. Koľko hodín opatrovateľskej služby mi viete poskytnúť?
– Počet hodín opatrovateľskej služby závisí od stupňa odkázanosti na sociálnu službu. Ak klient potrebuje opatrovateľskú službu nad rámec hodín v rozhodnutí o odkázanosti je možné si službu rozšíriť už ako samoplatca.

 

5. Bude ku mne chodiť iba jedna a tá istá opatrovateľka?
– Nie, u každého z našich klientov máme zaučených viac opatrovateliek. Opatrovateľky sa u klientov striedajú z dôvodu, aby sme predchádzali rušeniu služieb z dôvodu PN opatrovateľky a tak isto aby sme zabránili preťaženiu našich opatrovateliek keďže máme klientov s rôznym zdravotným stavom.

 

6. Ako budem platiť za opatrovateľskú službu?
– Opatrovateľská služba je uhrádzaná prostredníctvom faktúry. Faktúru za predchádzajúci mesiac posielame na emailovú adresu. Platba za opatrovateľskú službu je bezhotovostná a uhrádzaná na bankový účet našej organizácie. V prípade, že klient nemá bankový účet je možná platba hotovosťou prostredníctvom príjmového dokladu.

 

7. Môže mi opatrovateľka vziať krv, ošetrovať dekubity, … ?
– Nie, opatrovateľky majú opatrovateľské kurzy a to znamená, že nie sú zdravotníci. Pokiaľ je u klienta nutnosť odobrať krv, prípadne vykonať iný zdravotnícky úkon, navštívi opatrovateľka s klientom obvodného lekára klienta. Ak zdravotný stav klienta nedovoľuje návštevu lekára je privolaná služba ADOS, ktorá zdravotnícky úkon vykoná.

 

8. Umyje mi opatrovateľka okná alebo pokosí záhradu?
– Nie, opatrovateľky sa starajú o klienta a o priestor v ktorom sa klient zdržuje väčšinu dňa. Opatrovateľka vykonáva bežné domáce práce ako je napr. vynesenie drobného odpadu, umytie riadu alebo čistota kúpeľne a toalety.

 

9. Čo mám robiť keď ma hospitalizujú v nemocnici?
– Pokiaľ je nutná hospitalizácia, je klient/rodinný príslušník povinný nám túto skutočnosť bezodkladne nahlásiť, aby sme vedeli zmeniť plán opatrovateľských služieb. V tomto prípade bude klientovi služba odhlásená.

 

10. Čo mám robiť keď opatrovateľskú službu nepotrebujem z osobný dôvodov (návšteva príbuzných)?
– V prípade vopred plánovaného prerušenia opatrovateľskej služby je potrebné túto skutočnosť nahlásiť minimálne 7 dní vopred.

Samaritán, n.o.